2. Kinderen en het Maasziekenhuis
  3. Zorg voor de allerkleinsten
  4. De beste start voor de allerkleinsten

De beste start voor de allerkleinsten

Een baby die te vroeg wordt geboren (na een zwangerschapsduur korter dan 35 weken) heeft meer kans op het krijgen van problemen met gezondheid, groei en ontwikkeling op de langere termijn. Daarom is er binnen het Maasziekenhuis de START-polikliniek. Het is dé plek om deze kinderen (en natuurlijk hun ouders) een zo goed mogelijke start te geven.

Samenwerking

De START-polikliniek is erop gericht om zorg op maat te bieden aan deze soms kwetsbare kinderen. Alle kennis van betrokken professionals komt hier samen. Er is een nauwe samenwerking tussen kinderartsen, kinderverpleegkundigen, kinderfysiotherapeuten van het Maasziekenhuis en de jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen van de GGD (consultatiebureaus).

Extra aandacht

Kinderarts Paul van Rijssel: “De kinderen worden tot 15 maanden gevolgd op de START-polikliniek. Onderwerpen als voeding, slapen, groei en ontwikkeling bekijken en bespreken we uitvoerig. Zo ontdekken we vroegtijdig problemen en passen we de begeleiding op maat aan. Ouders die bij ons bekend zijn, kunnen laagdrempelig contact met ons opnemen met hun vragen onder andere via een speciaal mailadres.” Ouders zijn enthousiast over dit spreekuur. Het geeft hun een goed gevoel dat verschillende zorgverleners nauw met elkaar samenwerken. Tijdens dit spreekuur ontmoeten ouders elkaar ook en wisselen zij leuke en moeilijke ervaringen uit. Voor een afspraak is een verwijzing van een arts nodig.

* Kinderarts Paul van Rijssel en kinderverpleegkundige Maud Wolfs in gesprek met een moeder.