3. Maasziekenhuis heeft super-de-luxe couveuses

Maasziekenhuis heeft super-de-luxe couveuses

15-07-2022
Nieuwe couveuses

De kinderafdeling van Maasziekenhuis Pantein beschikt over vijf ruime couveusesuites waar ouders met hun pasgeboren baby verblijven tijdens een ziekenhuisopname. Deze afdeling beschikt als eerste in onze regio over twee super-de-luxe couveuses die zijn uitgerust met mooie en praktische extra’s.

“De belangrijkste functie van een couveuse blijft het op temperatuur houden van een pasgeboren baby. Daarnaast worden ze ingezet bij extreem zieke pasgeborenen. In een couveuse ligt de baby alleen in een luier zonder kleren en zonder dekens. Daardoor is observatie van bijvoorbeeld de ademhaling beter mogelijk”, zo laat kinderverpleegkundige Anne Bongers weten (foto).

Extra opties

Daarnaast bieden de nieuwe couveuses verschillende extra opties die de oude couveuses niet hadden. Zo kan de kinderverpleegkundige de baby wegen zonder dat de baby daarvoor uit de couveuse gehaald hoeft te worden. Dit voorkomt dat de baby afkoelt en het wegen in de couveuse kost minder energie. Dat is heel fijn want een zieke baby heeft zijn of haar energie hard genoeg nodig om beter te worden.

Hoogte instelbaar

Verder is de couveuse te gebruiken op verschillende hoogtes en kan het 'dak' van de couveuse verwijderd worden. Wanneer dit gedaan wordt begint de warmtelamp boven de couveuse direct warmte af te geven. Deze optie maakt dat zorgpersoneel snel en goed kan handelen indien medisch noodzakelijk. Een mooie bijkomstigheid is ook dat broertjes en zusjes op deze manier makkelijker contact kunnen maken met nieuwe broertje of zusje. Dit alles weer zonder dat de baby afkoelt.

Medisch scherm

Het scherm op de couveuse bevat veel medische informatie dat met name voor bezoek niet van belang is om te zien. Ouders kunnen het scherm persoonlijk maken door middel van een gezellig plaatje van bijvoorbeeld een dier, de naam van de baby, de geboortedatum en het gewicht. Het scherm geeft ook het geluidsniveau in de omgeving aan. Er komt een rood alarm in beeld wanneer er te veel geluid gemaakt wordt. Dit is belangrijk want te veel geluid kan namelijk storend zijn voor een pasgeboren baby.

Rustgevende geluiden

En dan zijn er nog een paar nieuwe snufjes. De couveuse biedt ouders de mogelijkheid om met een kabeltje hun telefoon op de couveuse aan te sluiten. Op die manier kunnen ze geluiden afspelen waar hun baby rustig van wordt. Denk hierbij aan slaapliedjes, een voorgelezen verhaaltje of bepaalde geluidjes die de baby herkent vanuit de baarmoeder. Anne Bongers kan na een uitgevoerd literatuuronderzoek bevestigen dat deze geluiden veel positieve effecten met zich meebrengen en is dus extra blij dat haar afdeling nu gebruik maakt van deze couveuses.

Prettig, aangenaam verblijf

Om het nog gezelliger te maken bevat de couveuse aan de onderkant sfeer- of snoezelverlichting. Ouders kunnen hierin zelf een kleurtje kiezen. “Door al deze mooie extra mogelijkheden en opties kunnen wij als kinderverpleegkundigen nog beter doen wat we graag willen. Een ziekenhuisopname zo prettig en aangenaam mogelijk maken voor ouders en hun pasgeboren baby.”