3. Nooit meer bang bij bloedafname

Nooit meer bang bij bloedafname

09-09-2022
Verpleegkundige aan bed bij kind

Bang voor een spuit, bloedafname of een infuus? Bij Maasziekenhuis Pantein is dit voor kinderen verleden tijd door met lachgas een lichte roes te creëren. De vierjarige Niels en de twaalfjarige Tim lieten onlangs in ontspannen toestand bloed afnemen.

Roesje met lachgas

De kinderafdeling en de Spoedeisende Hulp gebruiken voor kinderen die in het Maasziekenhuis worden behandeld een eenvoudige en veilige methode om met lachgas voor een roesje te zorgen. Dat vermindert de angstgevoelens en pijn bij vervelende behandelingen of onderzoeken. De ervaringen en reacties van de ouders en kinderen zijn zeer positief.

Niels was snel rustig

De vierjarige Niels was bij eerdere bloedafnames heel erg bang, zo laten zijn ouders weten. Onlangs moest er voor controle bloed worden afgenomen. “De kinderarts adviseerde om het deze keer met hulp van lachgas te doen. We hebben Niels thuis voorbereid door een paar keer met een kommetje te oefenen hoe hij in een neus- en mondkapje moest ademhalen. Hij was al snel heel rustig en heeft de bloedafname niet bewust meegemaakt.”

Tim: duim omhoog

Zijn moeder is helemaal verbaasd over hoe rustig Tim zijn bloed liet afnemen. Ruim van tevoren krijgt hij net als Niels een pleister met verdovende zalf op de plek van de prik. Eenmaal binnen en op bed gaan de gordijnen dicht. Tim krijgt van de verpleegkundige te horen dat het tijd is voor het mondkapje met lachgas. Zodra Tim er wat slaperig uitziet, vraagt zij hem hoe hij zich voelt. Tim steekt zijn duim omhoog. Het moment voor de bloedafname is aangebroken. Als de bloedafname voorbij is, mag Tim eerst even rechtop gaan zitten. Vrij snel daarna vertrekt hij zichtbaar opgelucht aan de hand van zijn moeder. Zónder iets te hebben gemerkt. “Heb ik een bandje om mijn arm gehad dan?!” En van de bloedafname herinnert hij zich ook niets.

Het Maasziekenhuis is blij dat kinderen die in het ziekenhuis onder behandeling zijn, met deze methode zo goed geholpen zijn.