3. Honderdste bevalling in bevalbad Maasziekenhuis

Honderdste bevalling in bevalbad Maasziekenhuis

13-04-2018
Kraamvrouw bevalt in Bad

Het Maasziekenhuis telde onlangs de honderdste bevalling in het bevalbad. Sinds begin 2017 beschikt Maasziekenhuis Pantein over twee speciale baden. Zwangere vrouwen kunnen hier gebruik van maken om hun weeën op te vangen en eventueel in te bevallen. De belangstelling is groot.

Comfortabel

Vrouwen kunnen tijdens de bevalling meer comfort ervaren in een opblaasbaar bevalbad. Het water zorgt voor betere ontspanning, waardoor weeën minder heftig voelen en de ontsluiting vaak sneller gaat. Het bevalbad is dieper dan een normaal bad en beschikt over een soort ingebouwde stoel, die aanvoelt als een zacht kussen. Het coconvormige bad geeft een gevoel van geborgenheid.

‘In het water ben je gewichtloos waardoor vrouwen minder pijn voelen en ze makkelijker verschillende houdingen kunnen aannemen. Ook geven vrouwen regelmatig aan dat ze weeën beter kunnen opvangen in het water’, aldus gynaecoloog Jacobien van der Ploeg.

Hartslag monitoring

Van der Ploeg: ‘Tijdens een ziekenhuisbevalling wordt de hartslag van de baby altijd goed in de gaten gehouden. Het Maasziekenhuis maakt gebruik van een draadloos systeem zodat de moeder zich vrij kan bewegen en niet aan bed gekluisterd is. Dit draadloze bewakingssysteem is waterproof en kan dus ook in het bevalbad gebruikt worden.’

Het ziekenhuis is erg blij met de bevalbaden omdat het echt in een behoefte voorziet. De baden zijn mogelijk gemaakt door de Stichting Vrienden van het Maasziekenhuis.

Fotografie: Cindy Willems - Birth Day Geboortefotografie