Maasziekenhuis Pantein Gebouw avond
  2. Behandeling & onderzoek
  3. Sedatie tijdens een poliklinische ingreep of endoscopisch onderzoek
Patiëntenfolder

Sedatie tijdens een poliklinische ingreep of endoscopisch onderzoek

U komt mogelijk in aanmerking voor een poliklinische ingreep of endoscopisch onderzoek. In deze folder vindt u informatie over de sedatie, ook wel ‘roesje’ genoemd. U krijgt antwoord op vragen zoals: wat is sedatie? Waarom een sedatie? En informatie over de voorbereiding en de procedure.

Wat is sedatie?

Bij sedatie wordt via een infuusnaald een slaapmiddel toegediend en eventueel nog een pijnstiller. Deze middelen werken rustgevend, spierontspannend, pijnstillend en verminderen angstgevoelens. Sedatie is geen narcose. Het is niet vanzelfsprekend dat u hiervan in slaap valt. U hoeft dus niet beademd te worden. De meeste mensen herinneren zich daarna weinig tot niets van het onderzoek.

Waarom een sedatie?

Het doel van sedatie is dat u zich beter ontspant zodat het onderzoek gemakkelijker verloopt. U heeft minder pijn, u voelt zich slaperig en rustiger zodat het onderzoek minder belastend is. De slaperigheid treedt direct op na toediening van de medicatie. De artsen en verpleegkundigen kunnen tijdens het onderzoek nog wel met u praten en u bent in staat om de aanwijzingen die u krijgt op te volgen, zoals het gaan liggen op een andere zijde.

Voorbereiding

Voedingsinstructies

Voor een sedatie is het belangrijk dat u nuchter bent. Dit betekent dat u 6 uur vóórdat u naar het ziekenhuis komt voor de sedatie niet meer mag eten en drinken. Tot 2 uur voor de sedatie mag u alleen nog een slokje water.

Uitzonderingen

Bij een bronchoscopie: u mag de avond voor het onderzoek vanaf 00:00 uur niet meer drinken of roken.

Bij een coloscopie: u volgt de instructies die u heeft gekregen als voorbereiding op dit onderzoek.

BIj een gastroscopie: u volgt de instructies die u heeft gekregen als voorbereiding op dit onderzoek.

Vragenlijst

U heeft een vragenlijst gekregen waarmee uw gezondheid in kaart wordt gebracht. Op basis van de ingevulde vragenlijst kan uw arts de mate van sedatie afstemmen op uw gezondheidssituatie. Wij verzoeken u de vragenlijst in te vullen en weer in te leveren bij de spreekuurassistente aan de balie.

Als u de vragenlijst met de post ontvangt, kunt u deze terugsturen met de bijgevoegde antwoordenvelop.

Vervoer

Op de dag van het onderzoek mag u niet zelfstandig deelnemen aan het verkeer en mag u alleen onder begeleiding reizen met het openbaar vervoer of de taxi. Het is belangrijk dat u zich door iemand laat begeleiden van en naar het ziekenhuis. Vertel uw begeleider dat hij/zij u komt ophalen bij route 111 op de eerste verdieping. Vanwege de sedatie mag u ook niet alleen naar beneden gaan.

Als u geen begeleider bij u heeft, mag de arts u geen sedatie geven.

Daarnaast kunt u na het onderzoek wat slaperig zijn of last hebben van een licht geheugenverlies.

Folder onderzoek

U heeft een folder gekregen over het endoscopische onderzoek of de poliklinische ingreep die u krijgt. Leest u deze folder aandachtig door, zodat u goed voorbereid bent en weet wat u van het onderzoek of de ingreep kunt verwachten.

Voorbereiding sedatie: meld u 30 minuten vóór het onderzoek

In de afsprakenbrief leest u op welke dag en welk tijdstip u in het Maasziekenhuis verwacht wordt voor het onderzoek. Vanwege de voorbereiding van de sedatie is het belangrijk dat u 30 minuten vóór het onderzoek aanwezig bent. De voorbereiding en het onderzoek vinden plaats op de scopie afdeling, route 111.

Procedure

Kort voor het onderzoek brengt een deskundige een infuusnaald bij u in, in de arm of op de hand. U wordt aangesloten op de bewakingsmonitor waarna de arts u via de infuusnaald een slaapmiddel toedient en zo nodig een pijnstiller. Hierna wordt u slaperig en kan het onderzoek plaatsvinden. Door het slaapmiddel kunt u zich niet meer alles herinneren wat er gebeurt.

Na het onderzoek wordt u naar de uitslaapkamer gebracht waar u minstens één uur verblijft om uit te slapen tot u goed wakker bent. De arts komt naar de afdeling om u te controleren en daarna mag u met uw begeleider naar huis.

Risico’s en bijwerkingen

Hoewel sedatie de bovengenoemde voordelen heeft, brengt het ook risico’s met zich mee. Deze risico’s worden verkleind door goed getraind medisch personeel die u bewaken tijdens het onderzoek.

De volgende bijwerkingen kunnen optreden:

• Verminderde ademhaling of een bloeddrukdaling.
  • Slaperigheid en verminderde alertheid, ook nog uren na het onderzoek.
  • Onrust en verwardheid (in plaats van rust en ontspanning). Dit komt zelden voor.

In geval van spoed kunt u contact opnemen met de Spoedeisende Hulp van het Maasziekenhuis op telefoonnummer 0485–84 53 31.