2. Voor verwijzers

Neurologie neemt deel aan landelijke databank Multiple Sclerose

21-05-2021
Maasziekenhuis Pantein Buiten

De neurologen van Maasziekenhuis Pantein zijn aangesloten bij de landelijke, digitale Multiple Sclerose databank. In deze databank worden (op vrijwillige basis en conform de privacywetgeving) zo veel mogelijk gegevens van MS-patiënten uit Nederland verzameld. Onder andere wordt vastgelegd hoe de ziekte verloopt, hoe patiënten hun gezondheidstoestand ervaren en wat het effect is van medicatie op de behandeling.

Waarom deze registratie?

Door het landelijke registratiesysteem kan beter bekeken worden wat het effect is van bepaalde behandelingen bij individuele patiënten en/of bij patiëntgroepen met MS. MS is namelijk een complexe ziekte. Daardoor is de behandeling maatwerk en worden er verschillende geneesmiddelen voorgeschreven.

De best mogelijke zorg

Neurologen van het Maasziekenhuis gebruiken de informatie uit de databank om de kwaliteit van MS-zorg te monitoren. Inzichten gebruiken zij bij individuele patiënten om hen de juiste zorg en behandeling te geven en om eventueel medicatie bij te stellen. De neurologen Lisa van Winsen en Rob Busger op Vollenbroek, werkzaam bij het Maasziekenhuis, zijn tevens aangesloten bij de landelijke MS werkgroep.
Samenwerking MS-databank

De landelijke MS-databank is tot stand gekomen door een landelijke samenwerking van Nederlandse neurologen, MS-verpleegkundigen en MS-vereniging.