2. Voor verwijzers

Met 3D-prints beter beeld van gecompliceerde breuk

21-05-2021
3D-geprinte heupkop

Traumachirurgen van Maasziekenhuis Pantein werken sinds kort met driedimensionale prints bij gecompliceerde botbreuken. Groot voordeel voor de chirurg is dat zo beter in beeld gebracht kan worden wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren tijdens een operatie. Ook geeft het meer inzicht aan de patiënt. De 3D-printer is gedoneerd door de stichting ‘Vrienden van het Maasziekenhuis’.

Geweldig voor complexe breuken

Met een 3D-print is de chirurg nog beter in staat om te bepalen hoe een complexe botbreuk het beste behandeld kan worden. Bij gecompliceerde botbreuken zijn vaak gewrichten betrokken, maar soms gaat het ook om correcties van een beenstand. Met een 3D-print kan de chirurg precies bepalen of en hoe hij de botbreuk wil opereren en hoe de stand verbeterd kan worden. Traumachirurg Lodewijk Poelhekke: “Juist voor complexe botbreuken is dit een geweldig hulpmiddel. In plaats van te werken vanaf een beeldscherm of foto, houd je de breuk ‘op schaal’ in je handen en bekijk je die van alle kanten. Daardoor kan ik beter bepalen wat de beste oplossing is.” Na ontslag uit het ziekenhuis krijgt de patiënt het 3D-model mee naar huis.

Voordelen van 3D-prints

Het Maasziekenhuis gebruikt de 3D-prints voor meerdere doelen, zo vat Poelhekke samen: “Een betere beoordeling van de beuk is mogelijk om zo tot het beste resultaat voor de patiënt te komen. De prints werken ook prima om patiënten goed voor te lichten. Daarnaast zijn ze bruikbaar in de opleiding van traumachirurgen.

* Foto: Een 3D-geprinte heupkop.

Mogelijk dankzij de Vrienden

De aanschaf van de 3D-printer is mogelijk gemaakt door de Vrienden van het Maasziekenhuis. Deze stichting zet zich in voor een nog leefbaarder, aangenamer, sfeervoller en aantrekkelijker Maasziekenhuis.