Maasziekenhuis Pantein Gebouw avond
  1. Home
  2. Specialismen & poliklinieken
  3. Eerste Hart Hulp
Polikliniek

Eerste Hart Hulp

Maasziekenhuis Pantein heeft een speciale voorziening voor patiënten uit de regio met hartklachten: de Eerste Hart Hulp (EHH). Deze voorziening is aanwezig bij de Spoedeisende Hulp en is speciaal ingericht en van extra apparatuur voorzien. Het doel van de EHH is om patiënten met hartklachten hoogwaardige en gespecialiseerde zorg te bieden, en binnen 24 uur de diagnostiek rond te hebben. Daarna volgt ontslag of opname.

Free Call Card

Aan bepaalde patiënten die onder behandeling staan, verstrekt de cardioloog een zogenoemde ‘Free Call Card’ met een rechtstreeks telefoonnummer. Dit betreft veelal patiënten met hartritmestoornissen. Indien nodig kunnen zij dan direct terecht bij de EHH. In geval van klachten kan de patiënt dit telefoonnummer bellen voor overleg. Patiënten met deze telefoonkaart mogen in geval van klachten ook rechtstreeks naar de EHH komen. En dit zonder tussenkomst van de huisarts.

Speciale bedden

Als een patiënt met een hartritmestoornis belt, vindt vervolgens telefonisch overleg plaats met de cardioloog. Soms is het probleem met een aanpassing van de medicatie te verhelpen en anders kan de patiënt direct terecht op de Eerste Hart Hulp. Daar zijn vier speciale bedden beschikbaar, voorzien van extra apparatuur.

Meteen behandelen

Op de Eerste Hart Hulp kan de behandeling meteen starten. Valt de diagnose mee, dan kan de patiënt weer naar huis. De patiënt kan er ook korte tijd verblijven, of er volgt een opname. In dat geval gaat de patiënt naar de afdeling Hartbewaking van het Maasziekenhuis.

Uw bezoek aan de polikliniek

Verkouden? Draag een mondkapje

Komt u naar het ziekenhuis voor een afspraak of begeleidt u iemand die een afspraak heeft? In dat geval gelden de volgende regels:

  • Heeft u of uw begeleider klachten (hoesten, niezen, verkoudheid, kortademigheid of koorts) draag dan een mondkapje. Het maakt het niet uit of de klachten een gevolg zijn van het coronavirus of van iets anders. Wat voor de één een simpele verkoudheid is, kan voor de ander (een ernstige) ziekte tot gevolg hebben. Een mondkapje is bij de ingang van het ziekenhuis beschikbaar. Dank voor uw medewerking.
  • Houd altijd voldoende afstand aan tot anderen.
  • Ontsmet de handen.
  • Hoest en nies in de elleboog.

Uw bezoek aan de polikliniek verloopt meestal als volgt:
  • U meldt zich aan bij de balie van de polikliniek.
  • Daarna neemt u plaats in de wachtruimte.
  • U krijgt een seintje wanneer u aan de beurt bent.
  • U heeft een gesprek met uw specialist; mogelijk is er een kort lichamelijk onderzoek.
  • Misschien verwijst uw specialist u door naar een andere afdeling voor verder onderzoek.

Bij een bezoek aan de polikliniek neemt u een aantal dingen mee:

  • medicijnpaspoort of lijst van medicijnen die u gebruikt. U kunt dit krijgen via de apotheek;
  • verwijsbrief (bij de eerste afspraak);
  • legitimatie, dus uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Dit geldt voor iedereen van elke leeftijd en bij elke afspraak.

Al deze informatie hebben wij nodig om u de beste zorg te kunnen geven. In uw patiëntendossier nemen we ook een pasfoto op. Zo kunnen alle zorgmedewerkers in één oogopslag zien of ze de goede persoon voor zich hebben. Verandert er iets, zoals een nieuw telefoonnummer of een ander adres? Dan is het fijn als u dat doorgeeft bij de registratiebalie in de centrale hal.

Hier zijn een paar tips om uw gesprek op de polikliniek goed voor te bereiden:

  • Schrijf uw vragen vóór het gesprek op. Denk in elk geval aan de 3 goede vragen.
  • Zeg zo duidelijk mogelijk wat u denkt en wilt. En bespreek met de arts wat voor u belangrijk is.
  • Beslis niet te snel. Als de arts een behandeling of onderzoek voorstelt, mag u daar thuis rustig over nadenken. Of vraag om een extra gesprek.

Ja, voor een bezoek aan een specialist bij ons in het ziekenhuis, heeft u altijd een verwijzing nodig. Deze krijgt u van uw huisarts of een behandelend arts. Alleen bij fysiotherapie is dit niet nodig. Neem bij uw eerste afspraak de verwijsbrief mee. Hierin staat belangrijke informatie. En wij sturen dan de rekening niet naar u, maar naar uw zorgverzekeraar.

Ja, u kunt zelf online een afspraak maken. Heeft u al een afspraak en kunt u toch niet komen? Zeg uw afspraak op tijd af. Dan kan iemand anders uw plek innemen. Zo houden we de wachttijd zo kort mogelijk. 

Online afspraak maken of wijzigen

Bekijk alle veelgestelde vragen