3. Vader live bij bevalling dankzij videobellen

Vader live bij bevalling dankzij videobellen

09-08-2018
Vader en moeder met pasgeborene

Vanaf een boorplatform bij Terschelling zag Dennis van de Laar op zijn smartphone hoe zijn vrouw Simone in Maasziekenhuis Pantein met een keizersnede het leven schonk aan hun zoontje Roman. Met Dennis werd een WhatsApp video-verbinding gemaakt. Zo had het Noord-Limburgse echtpaar uit Horst-Meterik toch nog het idee samen te bevallen.

En Simone en Dennis hadden het allemaal zo mooi gepland voor de bevalling. Tien weken verlof voor de kraamtijd, die vier weken voor de uitteldatum zou ingaan. Zoontje Roman dacht daar duidelijk anders over. Maar vader Dennis was op dat moment, dinsdag 7 augustus om plusminus 03.00 uur, nog volop aan het werk op een boorplatform bij Terschelling. Zelf bij de geboorte aanwezig zijn was dus onmogelijk.

Voor Dennis was het even een schok en balen dat hij er niet bij kon zijn. “Simone belde mij op weg naar de operatiekamer om te zeggen dat de bevalling was begonnen. Dat meen je niet, was mijn eerste reactie.” Bij de geboorte hield Simone’s moeder haar smartphone vast tijdens het videobellen. Dennis: “Je voelt je op afstand machteloos. Simone was heel rustig. Dat stelde mij weer gerust. Gek genoeg heb ik nu toch het gevoel dat ik de geboorte live heb meegemaakt. Het blijft een dubbel gevoel, maar ik ben blij met de technologie van vandaag. Super!”
De ouders kijken heel positief terug op de bevalling en de medewerking van het ziekenhuispersoneel.