3. Slaaponderzoek in Maasziekenhuis uitgevoerd

Slaaponderzoek in Maasziekenhuis uitgevoerd

22-02-2017
Overleg slaaponderzoek

Vanmorgen, woensdag 22 februari, is het eerste grootschalige onderzoek naar slapen in veertig Nederlandse ziekenhuizen uitgevoerd.

Ook het Maasziekenhuis werkte hieraan mee onder leiding van Pim Keurlings, arts-onderzoeker. Het betrof een zogenoemd flashmob-onderzoek - onaangekondigd en dus onverwacht - om er voor te zorgen dat de situatie zo natuurgetrouw mogelijk is en niet vooraf werd beïnvloed.

Weinig onderzoek

Er is in Nederland weinig onderzoek gedaan naar de kwaliteit van slaap van patiënten op verpleegafdelingen van ziekenhuizen. De verwachting is dat mensen in het ziekenhuis slechter slapen dan thuis. Echter, welke (ziekenhuisgerelateerde) factoren hieraan bijdragen is niet bekend.

Resultaten en vervolg

Naar verwachting namen landelijk tussen de 1500 en 2000 patiënten deel aan het onderzoek. De resultaten van het onderzoek en eventuele vervolgstappen worden binnen enkele maanden gepubliceerd. Pim Keurlings en zijn onderzoekteam laten weten, dat na uitleg over het onderzoek de patiënten meestal direct bereid zijn om mee te werken. “Ze noemen vaak dat ze slapen in het ziekenhuis een relevant onderwerp vinden, dat meer aandacht verdient. Dat hier nu een onderzoek naar plaatsvindt, vinden ze fijn.”