3. Hartendiefjes van de Vrienden van het Maasziekenhuis

Hartendiefjes van de Vrienden van het Maasziekenhuis

01-11-2023
Maasziekenhuis Pantein Buiten

Na het overlijden van een dierbare in het Maasziekenhuis Pantein krijgen naasten een engeltje, hartendiefje genoemd, mee naar huis. Hen zo een warm hart toe dragen en steunen, dat is wat het palliatief team hiermee voor ogen heeft.

“Dit gebaar wordt erg gewaardeerd door naasten”, zegt Jenny de Bruin, verpleegkundige van het palliatief team, “het hartendiefje is voor hen een bijzondere herinnering aan hun dierbare!” Het geven van een engeltje bij een overlijden is niet iets nieuws. Voorheen maakte en sponsorde De Beugense sieradenwinkel Passand deze kleine, handgemaakte engeltjes. Ze worden hartendiefjes genoemd, een synoniem voor iemand die je een warm hart toedraagt. Met het sluiten van de winkel stopte ook de sponsoring van het Maasziekenhuis.

Verpleegkundigen van het palliatief team klopten bij de Vrienden van het Maasziekenhuis aan met de vraag of zij konden helpen. Jenny: “Omdat het voor de naasten echt een betekenis heeft, wilden we graag doorgaan met deze actie. Naast de hartendiefjes krijgen de nabestaanden een condoleancekaartje en -wanneer dit gewenst is- een vingerafdruk van de overledene mee. Hier krijgen we erg dankbare reacties op. Afscheid nemen is erg verdrietig, maar zo geven we een mooie herinnering mee.”

We danken de Vrienden van het Maasziekenhuis voor het voortzetten van dit mooie initiatief.