3. Muziektherapie bij pasgeborenen en prematuren in het Maasziekenhuis

Muziektherapie bij pasgeborenen en prematuren in het Maasziekenhuis

21-09-2023
Gang Afdeling Moeder Met Geboortebord

Muziektherapie bij pasgeborenen en prematuren; baby’s die vóór een zwangerschap van 37 weken worden geboren, brengt verschillende mooie effecten met zich mee. Naast dat wetenschappelijk onderzoek dit aantoont, ervaren de kinderverpleegkundigen van het Maasziekenhuis Pantein dit sinds kort in de praktijk.

“Ik word helemaal enthousiast van de resultaten en kan niet wachten om hier iets mee te doen op onze kinderafdeling!” Met dit gevoel besloot kinderverpleegkundige Anne Bongers (27) een mail te sturen aan de Vrienden van het Maasziekenhuis over haar onderzoek naar muziektherapie bij pasgeborenen en prematuren. Tijdens de afronding van haar opleiding tot kinderverpleegkundige vorig jaar, deed Anne onderzoek naar het effect van muziektherapie bij deze doelgroep. Anne: “Uit literatuuronderzoek en gesprekken die ik had met een ervaren muziektherapeut bleek dat het verschillende mooie effecten met zich meebrengt. Muziektherapie bij pasgeborenen en prematuren werkt stress reducerend waardoor het onnodig energieverbruik beperkt. Daarnaast zorgt het voor een verbeterde voedingsinname en wordt er een positieve stimulans gezien op de ouder-kind relatie.”

Aan de slag in de praktijk

Annes bevindingen over haar afstudeeronderzoek werden door collega’s zeer positief ontvangen. Anne: “Vol enthousiasme ging ik na afronding van het onderzoek met dit onderwerp aan de slag in de praktijk. Op basis van de verzamelde informatie schreef ik een protocol specifiek gericht op onze kinderafdeling en maakte ik folders waarmee we ouders informeren over de effecten van muziektherapie bij pasgeborenen en prematuren. De Vrienden van het Maasziekenhuis zorgden, na gehoord te hebben over de mooie resultaten, voor de financiële middelen om de benodigde materialen hiervoor aan te schaffen.”

Muziek in de couveuse

De kinderafdeling beschikt over vijf couveusesuites waar een pasgeboren baby in de wieg of couveuse verblijft. Op elke couveusesuite bevind zich één Numsy White Nois muziekboxje. Hierop kunnen verschillende geluiden, zoals baarmoedergeluiden en slaapliedjes, worden afgespeeld. Daarnaast beschikt de afdeling over luxe nieuwe couveuses, deze bieden ouders de mogelijkheid hun telefoon te koppelen en zo muziek af te spelen in de couveuse. “Dit kan bijvoorbeeld de stem van vader of moeder zijn, een slaapliedje of ander liedje waarvan ze weten dat hun baby kan ontspannen. Bij de toepassing wordt uiteraard rekening gehouden met de leeftijd van de baby en de mate van ziek zijn. Een prematuur kan bijvoorbeeld minder prikkels verwerken dan een niet te vroeg geboren baby. Natuurlijk is het ook goed om te observeren hoe de baby reageert op de muziektherapie, zodat de wijze van toepassing indien nodig aangepast kan worden.”

Ze sliep meteen!

Naast het team reageren ook ouders van de allerkleinste patiënten positief op de aangeboden mogelijkheden voor muziektherapie. “Een moeder zei; vannacht hebben we het muziekkastje gebruikt. Ze sliep meteen! Het is leuk reacties als deze te horen. We zijn de Vrienden van het Maasziekenhuis ontzettend dankbaar. Mede dankzij hen kunnen we een opname in het ziekenhuis voor ouders met hun pasgeboren baby zo aangenaam mogelijk maken.”

Foto gemaakt door Marga Nuijs: Kinderverpleegkundige Anne Bongers met het muziekboxje