Maasziekenhuis Pantein Ontvangst balie
  1. Home
  2. Specialismen & poliklinieken
  3. Stomazorg
Polikliniek

Stomazorg

Een stoma is een kunstmatige opening van de darm in de buikwand voor ontlasting. Rondom de opening plakt de chirurg een zakje op de buikwand. Hierin wordt de ontlasting opgevangen. Als het zakje vol is, kunt u er een nieuw zakje aan hangen. Het krijgen en hebben van een stoma is heftig. Op onze polikliniek voor stomazorg helpen stomaverpleegkundigen mensen die een stoma krijgen of hebben.

Meestal is al voor de operatie bekend dat er een stoma komt. Soms beslist de chirurg dit tijdens de operatie. Als de chirurg een deel van de darm weghaalt, is de natuurlijke uitgang soms niet meer te gebruiken. Dan kan een stoma nodig zijn.

Verschillende stoma’s in verschillende situaties

Er zijn verschillende soorten stoma’s:

  • op de dikke darm of de dunne darm
  • met één of twee uitgangen
  • tijdelijk of voor altijd

Ook de redenen voor een stoma kunnen heel verschillend zijn:

  • Uw darm heeft rust nodig (na een operatie) om beter te worden. Een tijdelijk stoma kan dan de oplossing zijn.
  • Soms moet de chirurg de endeldarm en de anus verwijderen. Dit kan nodig zijn als u een gezwel heeft in het laatste deel van de dikke darm. Een blijvend stoma is dan de beste oplossing.
  • Bij een ernstige ontsteking van de dikke darm is soms een spoedoperatie nodig waarbij het aan elkaar hechten van de darmen onverantwoord kan zijn. De chirurg legt dan een tijdelijk stoma aan. Als de ontsteking genezen is, worden de darmen weer met elkaar verbonden. Een stoma is dan niet meer nodig.

De stomaverpleegkundige is er voor begeleiding en advies

Heeft of krijgt u een stoma? Dan kunt u naar de stomaverpleegkundige met vragen over:

  • verschillende soorten stoma’s
  • de operatie en het verblijf in het ziekenhuis
  • de verzorging van de stoma
  • opvangmaterialen
  • de stoma in combinatie met sport, werk, seksualiteit en reizen

De stomaverpleegkundige en andere medewerkers weten wat goede stomazorg betekent.

Meer weten en contact

Het krijgen en hebben van een stoma roept vast vragen bij u op. U kunt daarmee naar de stomaverpleegkundige, maar ook op internet is veel informatie te vinden. Wij hebben wat links voor u verzameld:

Hoort u liever uit de praktijk hoe het is om een stoma te hebben? Dan kunt u via de Bezoekdienst van de Nederlandse Stomavereniging contact zoeken met een lotgenoot. De Nederlandse Stomavereniging is een belangenvereniging voor mensen met een stoma.

Contact en afspraak maken

Telefonische bereikbaarheid
Maandag t/m vrijdag tussen 08.30 en 11.30 uur en tussen 13.30 en 16.00 uur via telefoonnummer 0485 84 53 35 (polikliniek Chirurgie). 

E-mail
Contact opnemen met de stomaverpleegkundige kan ook per e-mail stomapoli@pantein.nl

Uw bezoek aan de polikliniek

Verkouden? Draag een mondkapje

Komt u naar het ziekenhuis voor een afspraak of begeleidt u iemand die een afspraak heeft? In dat geval gelden de volgende regels:

  • Heeft u of uw begeleider klachten (hoesten, niezen, verkoudheid, kortademigheid of koorts) draag dan een mondkapje. Het maakt het niet uit of de klachten een gevolg zijn van het coronavirus of van iets anders. Wat voor de één een simpele verkoudheid is, kan voor de ander (een ernstige) ziekte tot gevolg hebben. Een mondkapje is bij de ingang van het ziekenhuis beschikbaar. Dank voor uw medewerking.
  • Houd altijd voldoende afstand aan tot anderen.
  • Ontsmet de handen.
  • Hoest en nies in de elleboog.

Hier zijn een paar tips om uw gesprek op de polikliniek goed voor te bereiden:

  • Schrijf uw vragen vóór het gesprek op. Denk in elk geval aan de 3 goede vragen.
  • Zeg zo duidelijk mogelijk wat u denkt en wilt. En bespreek met de arts wat voor u belangrijk is.
  • Beslis niet te snel. Als de arts een behandeling of onderzoek voorstelt, mag u daar thuis rustig over nadenken. Of vraag om een extra gesprek.

Bij een bezoek aan de polikliniek neemt u een aantal dingen mee:

  • medicijnpaspoort of lijst van medicijnen die u gebruikt. U kunt dit krijgen via de apotheek;
  • verwijsbrief (bij de eerste afspraak);
  • legitimatie, dus uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Dit geldt voor iedereen van elke leeftijd en bij elke afspraak.

Al deze informatie hebben wij nodig om u de beste zorg te kunnen geven. In uw patiëntendossier nemen we ook een pasfoto op. Zo kunnen alle zorgmedewerkers in één oogopslag zien of ze de goede persoon voor zich hebben. Verandert er iets, zoals een nieuw telefoonnummer of een ander adres? Dan is het fijn als u dat doorgeeft bij de registratiebalie in de centrale hal.

Uw bezoek aan de polikliniek verloopt meestal als volgt:
  • U meldt zich aan bij de balie van de polikliniek.
  • Daarna neemt u plaats in de wachtruimte.
  • U krijgt een seintje wanneer u aan de beurt bent.
  • U heeft een gesprek met uw specialist; mogelijk is er een kort lichamelijk onderzoek.
  • Misschien verwijst uw specialist u door naar een andere afdeling voor verder onderzoek.

Ja, voor een bezoek aan een specialist bij ons in het ziekenhuis, heeft u altijd een verwijzing nodig. Deze krijgt u van uw huisarts of een behandelend arts. Alleen bij fysiotherapie is dit niet nodig. Neem bij uw eerste afspraak de verwijsbrief mee. Hierin staat belangrijke informatie. En wij sturen dan de rekening niet naar u, maar naar uw zorgverzekeraar.

Ja, u kunt zelf online een afspraak maken. Heeft u al een afspraak en kunt u toch niet komen? Zeg uw afspraak op tijd af. Dan kan iemand anders uw plek innemen. Zo houden we de wachttijd zo kort mogelijk. 

Online afspraak maken of wijzigen

Bekijk alle veelgestelde vragen

Specialismen

Chirurgie