3. Te actieve blaas is te verhelpen

Te actieve blaas is te verhelpen

01-04-2021
Uroloog Oude Elferink Puck

Maasziekenhuis Pantein biedt een behandeling aan bij een te actieve blaas. Ruim een miljoen Nederlanders heeft daar last van, zowel mannen als vrouwen. De uroloog kan de blaasspier met enkele botoxinjecties rustiger maken en daarmee de blaasproblemen verhelpen.

Oorzaken overactieve blaas

Puck Oude Elferink, uroloog (foto): "Bij een overactieve blaas zijn bepaalde zenuwen en spieren rondom de blaas ontregeld. Dit kan bijvoorbeeld komen door een vergrote prostaat, bijwerkingen van medicijnen of het ouder worden."

Andere mogelijkheden

Botoxinjecties zijn niet de enige manier om een overactieve blaas te behandelen. Andere mogelijkheden zijn aanpassing van de leefstijl zoals eet- en drinkpatroon, blaastraining of bekkenbodemoefeningen, medicijnen of zenuwstimulatie.
De huisarts kan beoordelen in welke situatie een verwijzing naar het Maasziekenhuis verstandig is.