3. Waarom Conny blij is met ‘een rijstkorrel’ voor haar borstkankeroperatie

04-05-2021
Profielfoto Janneke Berlage

Bron: De Gelderlander/ auteur Dennis Greijn

Borstkankeroperaties zijn sinds kort minder vervelend. Dankzij een magnetische ‘rijstkorrel’. In het Maasziekenhuis Pantein werken ze er nu een halfjaar mee. Patiënt Conny Nooijen uit Sint Hubert weet er alles van.

Toen de dokter aan Conny Nooijen vertelde dat ze borstkanker had, zakte de grond, zoals ze zelf zegt, onder haar voeten weg. “Ik had in oktober een oproep gekregen voor het bevolkingsonderzoek borstkanker op 17 november. Een week later belde de huisarts me om te vertellen dat ze iets gevonden hadden. Dat is heel beangstigend om te horen”, zegt de inwoner van Sint Hubert. “Dan schrik je enorm. De huisarts verwees me direct door naar de mamma-poli van het Maasziekenhuis in Boxmeer. Daar krijg je in één dag alle onderzoeken, zodat je dezelfde dag al weet of het kwaadaardig is.”

Vervelend ijzerdraadje

22 december is ze met succes geopereerd in het Boxmeerse ziekenhuis. Niet via de tot voor kort gebruikelijke behandelwijze met een vervelend ijzerdraadje in de borst. Het kan pijnlijk zijn om de plek van de tumor te lokaliseren en dat ook nog eens een beetje uit kan steken en kan verschuiven. Maar volgens een nieuwe techniek met een magnetisch zaadje. Deze zogeheten Pintuition marker-methode is ontwikkeld door het Eindhovense bedrijf Sirius Medical. Een radioloog brengt, enkele dagen of weken voor de operatie, met echoscopie of röntgen het gebied van de tumor precies in beeld. Met een naald spuit hij dan het kleine zaadje, zo groot als een rijstkorrel, in het kankergezwel.

Magnetisch zaadje

De nieuwe werkwijze is Conny goed bevallen, zegt ze. Als voormalig OK-verpleegkundige in een ziekenhuis weet ze dat zo'n ijzerdraadje niet bepaald fijn voelt voor vrouwen met borstkanker. “Enkele dagen voor de operatie hebben ze in het ziekenhuis onder verdoving het magnetisch zaadje midden in de tumor van de borst geplaatst. Daar voel je niks van, ja alleen even een prikje. Op de operatiedag zelf, word je dan direct geopereerd. Geen extra stress vooraf, omdat er nog allerlei voorbereidingen nodig zijn. Met zo'n ijzerdraadje weet je niet of het wel goed blijft zitten en of ze dan alles kunnen wegsnijden. Nu hebben ze in een klein uur zowel de tumor als het weefsel eromheen helemaal goed kunnen weghalen. Ik had ook echt vertrouwen in de operatie, door de nieuwe manier van opereren en de heldere uitleg erover.”

Honderd patiënten

Janneke Berlage is een van de oncologisch chirurgen in Boxmeer die volgens de nieuwe techniek vrouwen opereert die een borstsparende operatie moeten ondergaan. Het Maasziekenhuis begon hier in oktober mee en was toen een van de eerste ziekenhuizen in ons land. Het Maasziekenhuis behandelt jaarlijks zo'n honderd patiënten met borstkanker.

“Ik zie er alleen maar voordelen in”, zegt Berlage. ,,Het is patiëntvriendelijker en je kunt veel gerichter op je doel af. Met een probe, zo groot als een dikke viltstift met een sensor, kunnen we ook vlak voor en tijdens de operatie precies zien waar het magnetisch zaadje, en dus de tumor zit. Hierdoor kun je veel nauwkeuriger opereren. Zodat je minder van de gezonde borst hoeft weg te snijden. Dat zorgt weer voor mooiere littekens en een beter cosmetisch resultaat.”

Reacties van geopereerde vrouwen zijn tot nu toe heel positief, aldus Berlage. “Onlangs heb ik voor het eerst een vrouw geopereerd die eerder via zo'n draadje geholpen is. Zij vond het magnetisch zaadje veel minder belastend. Het gaf haar ook minder stress op de dag van de operatie.”

Dat een patiënt voor de operatie extra naar het ziekenhuis moet komen, omdat het zaadje geïmplanteerd moet worden, ziet Berlage niet als een nadeel. “Dat combineren we vaak met een andere afspraak op de poli, bijvoorbeeld het intakegesprek voor de operatie.”

Mri-scan

Als de oncologisch chirurg dan toch ‘een klein nadeel’ moet noemen: “Sommige vrouwen krijgen voor de operatie nog een mri-scan. Dan plaatsen we het zaadje pas na het maken van de scan. Anders is de afmeting van de tumor minder goed te beoordelen. Maar dit is niks vergeleken met alle voordelen die deze nieuwe behandelwijze biedt.”
Behandelen met radioactieve zaadjes om tumoren te markeren, zoals ze bijvoorbeeld in enkele grote ziekenhuizen als het Radboudumc doen, hebben ze in Boxmeer ook naar gekeken. “Maar dat mag vanwege strenge nucleaire regelgeving niet zomaar overal. Deze nieuwe techniek met het zaadje blijkt een prima alternatief.”

Bestralingen

Met Conny Nooijen gaat het goed. “Ik ben gelukkig genezen. Ik moet zeggen dat ik ook snel en vlot herstel. Tijdens de bestralingen, ik heb er vijftien gehad, krijg je wel een terugslag. Natuurlijk ben ik ook nog niet de oude; ik heb goede en minder goede dagen. Ik ben ook nog sneller vermoeid. Maar ik probeer weer een beetje voorzichtig mijn werk als thuiszorgverpleegkundige op te pakken.”

Ze heeft nog wel een boodschap voor andere vrouwen. ,,Als je zo'n uitnodiging voor een bevolkingsonderzoek krijgt, ga er naartoe. Een knobbeltje in je borst voel je lang niet altijd. Ik heb ook niks gevoeld. Dankzij het bevolkingsonderzoek in zo’n bus kwamen we er gelukkig op tijd achter. Tegen mensen die in deze coronatijd twijfelen om naar de dokter of het ziekenhuis te gaan, wil ik zeggen: ‘Ga gewoon!’ Ook oncologische zorg gaat gelukkig gewoon door in het Maasziekenhuis.”