3. Maasziekenhuis: gratis handmassages

Maasziekenhuis: gratis handmassages

04-06-2015
Handmassage

De weduwvrouw van 80 gaat er eens rustig voor zitten. Zij heeft zich aangemeld voor een handmassage. “Laat ik het maar eens proberen, lijkt me wel lekker. En dan na enkele minuten breekt ze en rollen er tranen over haar wangen.

“Sorry hoor, maar ik ben al twintig jaar lang niet meer aangeraakt, heb ik geen lijfelijk contact meer gehad. Ik wist niet dat ik dit zó erg heb gemist dat het dit bij mij zou losmaken.”

Getrainde vrijwilligers

En dat terwijl de handmassages in het Maasziekenhuis ‘slechts’ bedoeld zijn voor een moment van ontspanning, extra aandacht voor de patiënt. Even ook afleiding van pijn en ziekte. Behalve enkele verpleegkundigen zijn het vooral speciaal daarin getrainde vrijwilligers, die zich liefdevol van deze taak kwijten. Jaarlijks bijdrage ‘Vrienden’ Het is één van die extraatjes vanuit de mensgerichte gedachte die het Maasziekenhuis aanhangt. De start van deze pilot is mede mogelijk gemaakt door een jaarlijkse bijdrage van de stichting ‘Vrienden van het Maasziekenhuis’.

Elke ochtend

Elke ochtend van 9.30 tot 12.30 uur zijn enkele van de twaalf massage-vrijwilligers in huis voor de gratis handmassages. Meestal gaat het om patiënten van de afdeling oncologie en kwetsbare, oudere patiënten van de overige afdelingen. In samenspraak met de verpleegkundigen op hun afdeling kunnen zij worden ingeroosterd.

Aandacht via folders

Met behulp van foldertjes worden de patiënten van het Maasziekenhuis op dit extraatje geattendeerd. En daar wordt veelvuldig gebruik van gemaakt, zo laten de initiatiefnemers Mieke van Rullen, Henriëtte Hermans en Jet Verrijdt weten.