3. Als plassen moeilijker gaat

Als plassen moeilijker gaat

09-01-2017
GreenLight-laserbehandeling

Bijna iedere man krijgt er ooit mee te maken: een goedaardige vergroting van de prostaat. Het is een normaal verschijnsel bij het ouder worden, maar niet iedereen heeft er last van. Je merkt het eigenlijk pas als plassen moeilijker wordt of pijn gaat doen. Daar is iets aan te doen. In Maasziekenhuis Pantein kunnen mannen met een vergrote prostaat goed en snel worden geholpen met de GreenLight-laserbehandeling.

Groeiende prostaat

De prostaat ligt om de plasbuis heen. Als de prostaat gaat groeien, bestaat de kans dat deze de plasbuis dicht duwt. Het wordt dan moeilijker de urine door de plasbuis te persen. De urinestraal wordt minder krachtig en je kunt het gevoel hebben dat de blaas niet helemaal leeg wordt. Vaker plassen (ook ’s nachts) en een branderig gevoel bij het plassen komen ook regelmatig voor.

GreenLight-laserbehandeling

Met de GreenLight-laserbehandeling is het mogelijk om zeer precies weefsel te verwijderen zonder de onderliggende cellen te beschadigen. Het voordeel van een laserbehandeling is dat de kans op bloedingen kleiner is. Patiënten die bepaalde bloedverdunners moeten blijven gebruiken kunnen met de lasertechniek wel behandeld worden. Patiënten kunnen meestal de volgende dag al naar huis.

Verwijzing nodig

Voor een afspraak op de polikliniek urologie in het Maasziekenhuis is een verwijzing van de huisarts nodig. Tijdens dit polibezoek kijkt de uroloog of het nodig is om een prostaatoperatie uit te voeren. Zo ja, dan wordt gekeken welke techniek het beste bij die patiënt kan worden toegepast.