3. Creatieve workshops voor kankerpatiënten

Creatieve workshops voor kankerpatiënten

14-04-2016
Patiënten delen mee aan workshop

Patiënten van de Dagbehandeling Oncologie in Maasziekenhuis Pantein krijgen door de inzet van enthousiaste vrijwilligers de kans af en toe aan hun ziekte te ontsnappen. Vrijwilligsters Marij de Best (helemaal rechts op de foto) en Len de Bruin (tweede van links) verzorgen elke maand creatieve workshops. Een bijdrage van Stichting Roparun maakt het mogelijk dat deze patiënten zich een middag kunnen concentreren op andere dingen dan hun ziekte.

Marij en Len organiseren de workshops sinds drie maanden. Tweemaal per maand zijn ze te vinden in de gezellige huiskamer Het Anker op de derde verdieping van het Maasziekenhuis. De deelnemers zijn enthousiast over het aanbod. “Ik ga ook eens op een andere manier naar het ziekenhuis. Niet voor een kuur of een onderzoek, maar voor een gezellige middag,” vertelt een van hen.

Creatieve ontdekkingstocht

De deelnemers kunnen snuffelen aan allerlei creatieve hobby’s en kennismaken met verschillende technieken. Ze hebben al gewerkt met mozaïek, hebben sieraden gemaakt en zijn begonnen met schilderen. De deelnemers hoeven geen grote investering te doen, want voor vijf euro zijn ze al een middag creatief bezig. Marij en Len verzorgen alle materialen. Daarvoor shoppen ze bewust bij de bekende prijsvechters. Wanneer een deelnemer enthousiast raakt, kan die voor weinig geld ook thuis aan de slag met de bekende materialen. Marij: “De ziekte brengt al genoeg kosten met zich mee.”

Ontspanning en afleiding

Len vertelt hoe zij op het idee van de creatieve workshops kwam: “Een collega kreeg te maken met kanker. Toen ik haar op een dag opbelde en vroeg wat ze aan het doen was, zei ze ‘Ik ben aan het poetsen.’ Ik was geschokt! ‘Heb je niets anders te doen?’ vroeg ik. Ze vertelde dat ze geen hobby’s had, want daar had ze nooit de tijd voor gehad. Dus ik zei: ‘Ik kom een middag bij jou mozaïeken.’ Dat pakte zo goed uit, dat ik dat ook aan andere kankerpatiënten wilde aanbieden.”

Weer en kwaaltjes

In Het Anker heerst een prettige sfeer. De deelnemers leren elkaar snel kennen. Ze praten net zo gemakkelijk over het weer als over kwaaltjes die bij hun ziekte horen. Dat zorgt voor veel herkenning, vertelt een van de deelnemers: “We wisselen zelfs tips uit. Hier voelt het heel gewoon om zo over de ziekte te praten.”

Voldaan gevoel

Er wordt ook serieus gewerkt. Soms kun je zelfs een speld horen vallen. Ruimte voor gezelligheid is er echter altijd. Het volgende moment barst de hele groep in lachen uit als een van de deelnemers opmerkt dat het ineens zo stil is. Zowel de vrijwilligers als de deelnemers zijn ontzettend tevreden over de workshop. De combinatie van samen creatief bezig zijn, plezier maken en herkenning vinden, blijkt een succesrecept te zijn. Marij: “Wij gaan na iedere workshop met een voldaan gevoel naar huis!”