2. Voor verwijzers

Samenwerking GE-chirurgen in de regio

02-09-2022
Profielfoto Otmar Buyne

Een nauwe samenwerking tussen gastro-intestinale chirurgen van het Maasziekenhuis, Bernhoven, CWZ en het Radboudumc zorgt ervoor dat patiënten in de regio altijd verzekerd zijn van de best mogelijke zorg dicht bij huis.

Diagnose dichtbij huis

GE-chirurg Otmar Buyne (foto): “Het Maasziekenhuis is, net als de andere ziekenhuizen waar we nauw mee samenwerken, een van de toegangspoorten voor de patiënten in de regio. In ieder ziekenhuis stellen chirurgen de diagnose. Vervolgens bekijken zij in welk ziekenhuis een patiënt het beste geholpen kan worden. Dat is voor de patiënten in deze regio meestal het Maasziekenhuis, maar soms in een van de partnerziekenhuizen als een patiënt daar voor de operatie beter op z’n plek is.
Voor hoog-complexe operaties is afgesproken dat deze altijd in het Radboudumc plaatsvinden. Uitgangspunt is dat de patiënt in alle situaties zo snel als nodig de beste zorg krijgt.”

Veel voorkomende operaties

De meest voorkomende GE-operaties zijn buikwandbreuken en darmchirurgie, bijvoorbeeld vanwege de ziekte van Crohn, verklevingen in de buik of anale afwijkingen. Als een patiënt voor een operatie naar een ander ziekenhuis gaat, dan vindt daarover altijd afstemming plaats. De chirurgen van de verschillende ziekenhuizen voeren regelmatig de operaties gezamenlijk uit.
Heeft u naar aanleiding van dit bericht vragen dan kunt u op de gebruikelijke wijze contact opnemen met onze GE-chirurgen.