2. Voor verwijzers
  3. Nieuwsoverzicht verwijzers
  4. Deelname aan onderzoek acuut gehoorverlies

Deelname aan onderzoek acuut gehoorverlies

09-06-2023

De KNO-artsen van Maasziekenhuis Pantein werken mee aan een interessant onderzoek van het Radboudumc bij patiënten met acuut gehoorverlies. Saskia Kok, vraagt namens de vakgroep KNO om uw medewerking.

Vanuit het Radboud start er een studie naar een veelbelovend medicijn dat apoptose van de haarcellen in het slakkenhuis moet remmen bij sudden deafness. De patiënten krijgen een eenmalige injectie met dit middel en hierna placebo, óf een placebo en hierna de gangbare Prednison injecties intratympanaal. Deze behandeling moet binnen vijf dagen gestart worden na aanvang klachten.

Geschikte kandidaten gezocht

Concreet betekent dit voor ons als KNO-artsen van het Maasziekenhuis dat wij geschikte kandidaten zo snel mogelijk richting het Radboud moeten verwijzen. Normaal adviseren wij huisartsen alvast een hoge dosering Prednison te starten en komen ze na de Prednison-kuur bij ons voor een audiogram en eventuele vervolgbehandeling en/of aanvullend onderzoek. Nu zien wij de patiënt het liefst zo snel mogelijk nadat de klachten starten om een audiogram te verrichten en te beoordelen of ze geschikte kandidaten zijn voor de Radboud-studie. Voor meer informatie over de klinische studie voor behandeling van acuut gehoorverlies kunt u deze folder lezen.

Graag telefonisch contact

Wij vragen u telefonisch contact met ons op te nemen bij verdenking van sudden deafness en - indien de patiënt een geschikte kandidaat voor de studie lijkt - geen Prednison te starten, maar naar ons te verwijzen.’ Het doorkiesnummer van de poli KNO is: 0485 84 53 85.

Alvast bedankt voor uw medewerking!

Hartelijke groet, mede namens de KNO-vakgroep
Saskia Kok.