Maasziekenhuis Pantein atrium
  2. Behandeling & onderzoek
  3. Operatieve behandeling in de mond
Patiëntenfolder

Operatieve behandeling in de mond

In overleg met uw behandelend (tand)arts heeft u gekozen voor een operatieve behandeling in de mond. In deze folder staat beschreven hoe u zich kunt voorbereiden en wat u kunt verwachten na de behandeling. Heeft u na het lezen nog vragen, stel deze dan gerust aan de behandelend arts of de verpleegkundige.

Voor de operatie

• Neem uw legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) mee.
  • Wij vragen u om voorafgaand aan het ziekenhuisbezoek bij uw eigen apotheek een geneesmiddelenpaspoort op te halen. Het geneesmiddelpaspoort is een lijst met de geneesmiddelen die u op dit moment gebruikt.
  • U hoeft niet nuchter te zijn voor de operatie. U kunt gewoon eten en drinken.
  • U mag uw medicijnen zoals gebruikelijk innemen.
  • Neem 1 uur voor de ingreep twee paracetamol in.
  • U mag na de behandeling niet zelf autorijden. Zorg ervoor dat u naar huis wordt gebracht door een begeleider.

De operatie

Tijdens de behandeling wordt een wondje gemaakt dat in de meeste gevallen wordt gehecht. De behandeling gebeurt onder plaatselijke verdoving.

Na de ingreep mag u weer naar huis. U mag na de behandeling niet zelf autorijden. Zorg ervoor dat u naar huis wordt gebracht door een begeleider.

Duur van de operatie

De operatie duurt ongeveer 30 minuten.

Na de operatie

Hechtingen

Meestal hecht men het tandvlees. Dit gebeurt met een materiaal dat vanzelf oplost. Het oplossen van de hechting duurt ongeveer 1 tot 2 weken.

Pijnklachten

De verdoving is na ongeveer twee tot vier uur uitgewerkt. U kunt dan pijn krijgen. Deze is goed te bestrijden met pijnstillers. Hiervoor kunt u Paracetamol 500mg 4 x per dag innemen om de 6 uur, tot maximaal 2 tabletten per keer. Indien u een recept voor Brufen Bruis meekrijgt neemt u deze 3x per dag in om de 8 uur. Het is verstandig om de eerste pijnstiller zo snel mogelijk in te nemen, voordat de verdoving is uitgewerkt.

Zwelling

Door de behandeling kan de wang opzetten. De zwelling is na twee dagen het hevigst en slinkt daarna langzaam. Soms ontstaat ook een bloeduitstorting. De wang verkleurt dan en blijft langer dik. Dit trekt vanzelf weer weg.

Nabloeding

Tot 24 uur na de ingreep kan de wond enigszins nabloeden. Dat houdt meestal vanzelf op. Wanneer het bloeden erger wordt mag u absoluut niet spoelen.
Wel kunt u het volgende doen:

• Neem een gaasje of een schone zakdoek en maak daarmee de mond schoon en droog.
  • Pak een tweede gaasje en vouw dat dubbel of leg een knoop in een schone zakdoek.
  • Leg het opgevouwen gaasje of de knoop op de wond.
  • Houd de tanden een half uur stevig op elkaar.
  • Het is belangrijk dat er druk op de wond wordt uitgeoefend.

Adviezen voor thuis

Het is verstandig op de dag van de ingreep de mond zo weinig mogelijk te spoelen. U mag de tanden en kiezen poetsen, maar wees voorzichtig in de buurt van de wond. Vanaf de dag ná de ingreep moet u ook de wond voorzichtig schoonmaken met een zachte tandenborstel, poets van tandvlees naar tand.

U kunt de eerste dagen na de behandeling beter niet roken of alcohol drinken. Beiden zijn slecht voor de genezing van de wond.

Risico’s en mogelijke complicaties

Een enkele keer verloopt de genezing van de wond niet helemaal zoals het behoort. Het is verstandig contact met ons op te nemen als:

• u koorts krijgt boven 39,0 graden (een geringe verhoging is normaal).
  • na vier of vijf dagen de pijn of zwelling niet afneemt maar juist erger wordt.
  • de wond blijft bloeden, nadat u de wond een half uur heeft dichtgehouden met een gaasje.
  • u vragen heeft of zich ongerust maakt.

Wanneer zich thuis deze problemen voordoen, neemt u dan contact op met de polikliniek Chirurgie via telefoonnummer 0485-84 53 35.

Voor spoed buiten kantooruren kunt u contact opnemen met onderstaande ziekenhuizen:
Van maandag t/m donderdag: Elkerliek ziekenhuis in Helmond, telefoonnummer 0492 - 595571 (de SEH en vragen naar dienstdoende kaakchirurg).
Vrijdag t/m zondag: Radboud UMC in Nijmegen, telefoonnummer 024 - 3614187 (de SEH en vragen naar dienstdoende kaakchirurg).

Bericht van verhindering

Bent u op de afgesproken dag en tijd verhinderd, neemt u dan zo snel mogelijk contact op met de polikliniek Chirurgie op telefoonnummer 0485-84 53 35.

Meer informatie

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, neemt u dan contact op met polikliniek Chirurgie op telefoonnummer 0485-84 53 35.