3. Laserbehandeling nierstenen voortaan dichtbij huis

Laserbehandeling nierstenen voortaan dichtbij huis

13-10-2020
Urologen d'Ancona en Kusters aan bureau

Nierstenen worden in Maasziekenhuis Pantein tegenwoordig door de uroloog verwijderd met een nieuwe lasertechniek en met behulp van een nieuwe methode: een ureterorenscopie met een laserdraadje. Patiënten uit het gebied van het Maasziekenhuis hoeven hiervoor niet meer naar Nijmegen te reizen en kunnen voortaan dichtbij huis worden behandeld.

Minder schade

Groot voordeel van de nieuwe lasermethode om nierstenen te verwijderen is dat deze minder schade oplevert in het operatiegebied omdat de uroloog hiervoor een flexibele laserdraad gebruikt. Soms zal de patiënt na de ingreep nog wel wat steentjes of gruis uitplassen. Als de uroloog tijdens de operatie een andere afwijking aantreft, kan de uroloog direct een stukje weefsel / biopt afnemen voor verder onderzoek. De operaties worden in het Maasziekenhuis uitgevoerd door de urologen dr. F. d’Ancona van het Radboudumc en  A. Kusters van het Maasziekenhuis, respectievelijk rechts en links op de foto.

Wat is een ureterorenoscopie

Bij een ureterorenoscopie kijkt de uroloog met een kleine flexibele camera (ureterorenoscoop), via de blaas in urineleider en de nier. Is de oorzaak van de klachten niet duidelijk dan zoekt de uroloog met een kijkprocedure verder in de nier van de patiënt, of neemt een stukje weefsel af. De operaties zijn gericht op behandeling of alleen op onderzoek. Dit is afhankelijk van de bevindingen vooraf.