3. Onbegrepen pijn op de borst?

Onbegrepen pijn op de borst?

20-04-2023
Giel Van Helden Cardioloog

Afwijkingen in de allerkleinste vaatjes van het hart kunnen onbegrepen pijn veroorzaken. Deze aandoening heet MCD: Microvasculaire Coronaire Dysfunctie.

Onbegrepen klachten nu duidelijk

Mensen met MCD hebben vaak last van kortademigheid en/of pijnklachten op de borst met uitstraling naar de kaken, schouderbladen en linkerarm. De klachten zijn vergelijkbaar als bij een hartinfarct, maar omdat het probleem zich bevindt in de allerkleinste bloedvaten wordt het niet altijd vastgesteld. Een beperkt aantal ziekenhuizen in Nederland kan deze aandoening goed onderzoeken, dit kan ook via het Maasziekenhuis.

Vaker bij vrouwen

De aandoening MCD treft soms mannen maar meestal gaat het om vrouwen in of na de overgang. Zij krijgen klachten na inspanning, emotie of stress. Cardioloog Giel van Helden: ‘Vrouwen lopen vaak lang door met hun klachten met het idee dat het misschien aan de overgang ligt of omdat de oorzaak niet goed vastgesteld kon worden. Dat is vervelend want de klachten kunnen in het dagelijks leven flink belastend zijn.’ Als duidelijk is dat er sprake is van MCD dan is deze aandoening over het algemeen goed te behandelen met medicatie, een leefstijladvies en vooral ook door veel te bewegen.

Afspraak

Voor een afspraak in het ziekenhuis is altijd een verwijzing van uw huisarts nodig.