2. Osteoporose? Kans op botbreuken en vallen

Osteoporose? Kans op botbreuken en vallen

Als er sprake is van osteoporose (botontkalking) is de kans om iets te breken groter. Door deze aandoening worden botten brozer en zwakker. Het Maasziekenhuis heeft een polikliniek Osteoporose en fractuurpreventie voor de juiste zorg in dit soort situaties.

Polikliniek Osteoporose en fractuurpreventie

Linda van Raaij, fractuurpreventieverpleegkundige: “Vaak weten mensen niet dat ze botontkalking hebben. Als patiënten boven de 50 jaar met een botbreuk op de spoedeisende hulp komen, worden ze opgeroepen of verwezen naar onze polikliniek. Daar onderzoeken we door middel van bloedonderzoek en een botdichtsheidsmeting (een DEXA onderzoek) of er sprake is van osteoporose. Daarnaast kijken we of er andere factoren zijn die de kans op nieuwe breuken vergroten. Door de juiste behandeling proberen we het risico op een nieuwe breuk zo klein mogelijk te maken. Iets breken gaat vaak ook samen met vallen. En ook dat laatste willen we voorkomen.

Valpolikliniek

Met name bij ouderen kan vallen grote gevolgen hebben. Soms verwijzen we dan ook naar de valpolikliniek in ons ziekenhuis. De valpoli richt zich vooral op de oorzaak en het voorkomen van vallen. Patiënten krijgen een onderzoek en advies van de klinisch geriater, verpleegkundige en fysiotherapeut.” Maakt u zich zorgen of u osteoporose heeft, of denkt u dat u een kans heeft om te vallen, bespreek dit dan met uw huisarts.

Internist Carel Schaars samen met factuurpreventieverpleegkundige Linda van Raaij van de polikliniek Osteoporose en fractuurpreventie