Maasziekenhuis Pantein Hal
  2. Behandeling & onderzoek
  3. Slikonderzoek: Flexibele Endoscopische Evaluatie van het slikken (FEES)
Patiëntenfolder

Slikonderzoek: Flexibele Endoscopische Evaluatie van het slikken (FEES)

Vanwege problemen met slikken heeft uw KNO-arts geadviseerd om een slikonderzoek te doen. Dit onderzoek heet een FEES-onderzoek: Flexibele Endoscopische Evaluatie van het Slikken. Met dit onderzoek willen we te weten komen waarom u moeilijk slikt of zich vaak verslikt. In deze folder leest u meer over dit onderzoek.

Voorbereiding

Voor dit onderzoek is geen speciale voorbereiding nodig. Als u medicijnen gebruikt, mag u deze gewoon blijven gebruiken.

Als u onlangs voor behandeling van uw slikprobleem bij een logopedist bent geweest, bespreekt u dan met de logopedist dat u in het Maasziekenhuis een slikonderzoek krijgt. Uw logopedist is welkom om bij dit onderzoek aanwezig te zijn.

Griep of koorts

Heeft u de dag voor de ingreep griep of koorts? Neemt u dan contact op met de poli KNO op telefoonnummer 0485-84 53 85. U hoort dan of het nodig is om een nieuwe afspraak te maken.

Wat neemt u mee naar het ziekenhuis?

• Neem uw legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) mee naar het onderzoek.
  • De medicijnen die u gebruikt in originele verpakking en een Actueel Medicatie Overzicht (AMO). Dit overzicht kunt u opvragen bij uw apotheek als u (nog) geen toestemming heeft gegevens voor het delen van uw medicatiegegevens.
  • Specifieke voedingsmiddelen of dranken waarbij u slikklachten ervaart.

Melden

Meld vóór het onderzoek aan de spreekuurassistente als u:

• Allergisch of overgevoelig bent voor appel en/of gluten.
  • Bekend bent met neusbloedingen.
  • Bekend bent met hartproblemen.
  • Bekend bent met nierproblemen.

Het onderzoek

Het onderzoek bestaat uit twee delen.

Afspraak met de logopedist

U heeft eerst een afspraak met de logopedist. Zij stelt u een aantal vragen over het eten, drinken en het slikken. Daarnaast kijkt ze naar de spieren en de bewegingen van het gezicht en in de mond. Ook kan er een eerste observatie gedaan worden naar hoe het eten gaat. Als er bepaalde voedingsmiddelen of dranken zijn waarbij u slikklachten ervaart, neemt u deze dan mee naar de afspraak. Aansluitend bespreekt de logopedist haar bevindingen met de KNO-arts. Daarna voeren de KNO-arts en de logopedist samen het onderzoek uit.

Het FEES-onderzoek

Via de neus brengt de KNO-arts een flexibel slangetje (scoop) in uw keelholte. Het inbrengen van het slangetje kan een prikkelend gevoel geven in uw neus en keel. Sommige mensen vinden dit een onaangenaam gevoel. Tijdens het onderzoek blijft het slangetje in uw keel zitten. Zo kan de KNO-arts uw keel, de stembanden en het strottenhoofd voor en na het slikken bekijken.

U krijgt een aantal keren verschillende soorten voeding aangeboden. Als eerste krijgt u water en daarna appelmoes. Aan het water en de appelmoes is een blauwe vloeistof toegevoegd. Hierdoor kan de KNO-arts goed zien waar het water en de appelmoes naartoe gaat. U krijgt de voeding aangeboden op een lepel. Het is belangrijk dat u de voeding in de mond houdt totdat de KNO-arts aangeeft dat u het mag doorslikken. Als laatste krijgt u een beschuit aangeboden.

Soms wordt het onderzoek uitgebreid en krijgt u elk voedingsmiddel nog een keer aangeboden op een lepel. Samen met de logopedist kunt u dan al enkele oefeningen doen om direct te ervaren wat het effect van de oefening is op het doorslikken van het voedingsmiddel.

Het onderzoek duurt ongeveer 30 minuten.

Uitslag van het onderzoek

Direct na het onderzoek bespreekt de KNO-arts de bevindingen met u. U krijgt adviezen over hoe u veilig kunt slikken en wat u wel en beter niet kunt eten. Als verdere behandeling van een logopedist nodig is, dan bespreekt de KNO-arts dit met u.

Adviezen voor thuis

• Na het onderzoek kan uw keel nog wat gevoelig zijn.
  • De eerste 24 uur kan uw urine een blauw/groene kleur hebben. Dat komt van de blauwe vloeistof die voor het onderzoek is gebruikt. Dit is normaal en verdwijnt vanzelf.

Risico’s en mogelijke complicaties

Bij dit onderzoek bestaat de kans dat u een bloedneus krijgt. Ook is het mogelijk dat u zich verslikt tijdens het onderzoek.

Bericht van verhindering

Bent u op de afgesproken dag en tijdstip verhinderd, neemt u dan zo snel mogelijk contact op met de polikliniek KNO via telefoonnummer 0485-84 53 85 om een nieuwe afspraak te maken. Er kan dan nog een andere patiënt in uw plaats komen.

Meer informatie

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen over het onderzoek, neemt u dan gerust contact op met de polikliniek KNO via telefoonnummer 0485-84 53 85.