2. Voor verwijzers

Nieuwe richtlijn fractuurpreventie

07-04-2022
Verpleegkundigen osteoporose valpreventie

Vanaf april 2022 kan de polikliniek voor Osteoporosepoli en Fractuurpreventie van het Maasziekenhuis meer en sneller patiënten zien door de aanstelling van een tweede fractuurpreventieverpleegkundige. Dat is ook belangrijk omdat in de loop van dit jaar de nieuwe richtlijn fractuurpreventie ingaat.

Nieuwe richtlijn wervelfractuur

De richtlijn, die waarschijnlijk dit voorjaar ingaat, legt nóg meer nadruk op het belang van herkennen en behandelen van patiënten die een hoog risico hebben op fracturen, zoals ouderen. Ook valpreventie krijgt in de nieuwe richtlijn meer aandacht. Op dit moment worden patiënten nog te vaak onderbehandeld, waardoor nieuwe fracturen gemakkelijk kunnen ontstaan. “Osteoporoseprofylaxe bij wervel- en heupfracturen worden in de nieuwe richtlijn vaker een tweedelijnsbehandeling. Wij gaan volgens de nieuwe richtlijn fracturen vaker behandelen met medicatie die de botaanmaak stimuleert en niet alleen de botafbraak remt. In de nieuwe richtlijn is ook meer aandacht voor zogenoemde fractuurrisicofactoren, zoals COPD, malabsorptiestoornissen, ondervoeding, vallen, maar ook roken, alcohol en bepaald medicijngebruik”, zo geeft fractuurpreventieverpleegkundige Marike Creemers aan.

DEXA-onderzoek zinvol

Wat onveranderd blijft is dat 50-plussers met een fractuur die behandeld worden in de tweede lijn, standaard een uitnodiging krijgen voor een DEXA/VFA-onderzoek. Veel mensen weten niet dat ze osteoporose hebben en schatten hun fractuurrisico onterecht laag in. Door het tijdig opsporen van osteoporose en secundaire oorzaken kunnen nieuwe fracturen worden voorkomen. Ook kan de kans op botbreuken sterk verminderen met behulp van medicatie, valpreventie en leefstijlaanpassing.

Meer fracturen bij ouderen

Door de vergrijzing is de verwachting dat het aantal botbreuken de komende jaren toeneemt. Naast fractuurpreventieverpleegkundige Marike Creemers zal Linda van Raaij daarom in dezelfde functie werkzaam zijn in het Maasziekenhuis. Onze inzet is erop gericht mensen zo snel mogelijk te zien en de juiste zorg te bieden.

Foto: Marike Creemers (rechts) en Linda van Raaij van de polikliniek voor Osteoporose en Fractuurpreventie.