2. Voor verwijzers

Neurologie biedt hernia-sneltraject

30-03-2021
Artsen aan bureau

Bij de neurologen van het Maasziekenhuis is een zogenoemd hernia-sneltraject mogelijk voor mensen die zes weken of langer ernstige rug/nekklachten hebben met uitstraling naar benen of armen. Binnen maximaal vijf weken vindt de diagnose en behandeling plaats.

Na 6 weken klachten

De termijn van zes weken wordt aangehouden omdat de meeste hernia-achtige klachten vanzelf overgaan. Als dat niet het geval is dan kunt u uw patiënt verwijzen naar het hernia-sneltraject. “Wij starten dan meteen een onderzoek”, geeft neuroloog Ilja Bot aan. “Binnen een week wordt een MRI-scan gemaakt. Deze scan geeft inzicht in de oorzaak. Vervolgens starten wij de juiste behandeling. Soms is een operatie de oplossing, maar soms zijn mensen ook beter geholpen met medicatie of behandeling door het pijnteam”.

Snelle service

De neurologen van het Maasziekenhuis zijn blij dat zij de mensen hier in de regio deze snelle service kunnen aanbieden. Neuroloog Rob Busger op Vollenbroek: “Een hernia kan je dagelijks leven ernstig verstoren. Niemand vindt het fijn om langdurig uit de roulatie te zijn. Dat geldt privé, maar ook voor je werk.”