3. Workshops bij kanker, ook dat is goede zorg

Workshops bij kanker, ook dat is goede zorg

26-01-2023

Zaterdag 4 februari is het Wereldkankerdag. Het thema is dit jaar ‘betere kwaliteit van leven met en na kanker: waar vind je goede zorg?’ Bij goede zorg denk je waarschijnlijk aan de medische zorg. Gesprekken met de arts, onderzoeken en behandelingen. Goede zorg is meer dan dat. Goede zorg is ook iets extra’s bieden aan mensen die door ziekte een moeilijke tijd hebben. Vanuit die gedachte organiseert Maasziekenhuis Pantein workshops en massages voor mensen met kanker.

Workshops

‘Het begon 12 jaar geleden met een verwendag ter gelegenheid van de opening van het nieuwe Maasziekenhuis. We hadden verschillende workshops en massages georganiseerd om de mensen een verwenmoment te geven. Wat er die dag ontstond, was zo bijzonder. Zoveel warmte en verbondenheid. Waanzinnig mooi! Daar wilden we meer van.’ Aan het woord is Len de Bruin, vrijwilligster vanaf het eerste uur. Zo gezegd, zo gedaan. En vanaf dat moment is de verwendag een jaarlijks terugkerend evenement.

‘Tijdens de verwendagen kregen we in de gaten dat de creatieve workshops erg populair waren. Bloemschikken, sieraden maken, schilderen, de mooiste creaties werden er gemaakt. Hieruit ontstond het idee om dit vaker te gaan doen en zo is de creatieve workshop geboren,’ vertelt Marij de Best enthousiast. Ook Marij is er als vrijwilligster vanaf het begin bij.

Ondertussen was ook de workshop Look good, feel better gestart en sinds 6 jaar gaan de voetjes van de vloer tijdens de workshop Dansend in balans.

Afleiding en steun

Marij: ‘Veel behandelingen zijn zwaar en duren soms lang. Daarom is het fijn dat we mensen afleiding kunnen bieden en een hart onder de riem kunnen steken. We zien dat het werkt. De mensen zijn enthousiast, ze komen graag terug en ze vinden steun bij elkaar.’ Len vult aan: ‘En een groep met gelijkgestemden geeft een veilig gevoel. Een van de deelnemers zei ooit: “Er is niemand die je raar aankijkt als je bijvoorbeeld geen haar meer hebt of een pruik draagt. We kletsen heel wat af, maar we kunnen elkaar ook steunen bij een slechte uitslag en troost bieden, omdat we allemaal weten wat het betekent om ziek te zijn.” Dat is toch geweldig? Dan gaan wij ook met een goed gevoel naar huis.’

Handmassage

Naast de actieve workshops biedt het Maasziekenhuis ook ontspannende handmassages. Een handmassage vermindert stress en spanning en biedt een moment van rust en ontspanning. Speciaal daarvoor getrainde vrijwilligers staan dagelijks klaar voor patiënten die daar behoefte aan hebben. Inmiddels kunnen alle patiënten die zijn opgenomen in het Maasziekenhuis zich aanmelden voor een handmassage.