3. Preventief darmonderzoek zeer belangrijk

Preventief darmonderzoek zeer belangrijk

11-03-2021
MDL Artsen

Het coloscopiecentrum van het Maasziekenhuis is een van de landelijke centra waar preventief darmonderzoek plaatsvindt.

Hoe eerder, hoe beter

Maag- Darm- Leverartsen Ludger Epping, Devina Grommen en Jesse Sarneel van het Maasziekenhuis noemen dit onderzoek heel belangrijk. Zij zijn dan ook blij dat veel inwoners van de regio gebruik maken van deze mogelijkheid tot vroegtijdige opsporing.

Goede kans op genezing

Jesse Sarneel: “Darmkanker wordt ook wel een sluipmoordenaar genoemd. Het duurt lang voordat de ziekte zich ontwikkelt en klachten geeft. Mensen gaan daardoor vaak pas laat met klachten naar een arts. Dankzij het landelijk bevolkingsonderzoek wordt bij de onderzochte mensen darmkanker eerder opgespoord.” Het advies van Devina Grommen is duidelijk namens het team: “Wacht dan niet af maar maak direct een afspraak met uw huisarts als u bloed in de ontlasting heeft of bij een veranderd ontlastingspatroon. De huisarts kan u indien nodig doorverwijzen naar onze polikliniek”.

Darmkanker voorkomen

Door vroege opsporing is er een goede kans op genezing, geeft Ludger Epping aan. “Ook is de behandeling dan minder zwaar. In 2019 werd bij 4 procent van de mensen, die een bevolkingsonderzoek coloscopie in het Maasziekenhuis lieten verrichten, darmkanker ontdekt. En dit bijna altijd in een vroeg stadium met goede kans van genezen. Bij nog eens 27 procent werden vergevorderde poliepen verwijderd omdat deze namelijk kunnen uitgroeien tot darmkanker.” Wilt u weten wanneer u wordt opgeroepen? Kijk dan op de website van het RIVM bij het uitnodigingsoverzicht bevolkingsonderzoek darmkanker.