3. Maart darmkankermaand: de ervaring van Albert

Maart darmkankermaand: de ervaring van Albert

15-03-2021
Albert Ruinard

Maart is internationaal uitgeroepen tot darmkankermaand. Albert Ruinard kan erover meepraten. Hij werd in 2020 in het Maasziekenhuis behandeld voor darmkanker.

Een actieve plek

Albert is 67 jaar, getrouwd met Henriëtte en samen zijn zij trotse (groot)ouders van drie zoons en zeven kleinkinderen. Toen hij voor een dubbele longontsteking werd behandeld in het Radboudumc, werd bij een scan bij toeval een oplichtende, actieve plek ontdekt in zijn darmen. Het bleek te gaan om goedaardige poliepen en een aantal controles volgde. Bij de laatste controle bleek er toch een kwaadaardige tumor te zitten. Albert werd naar het Maasziekenhuis verwezen voor verder onderzoek en om de tumor operatief te laten verwijderen.

Een mens, geen nummer

“Eerst ben ik met mijn vrouw gaan kijken of we een klik hadden met het ziekenhuis. We hadden er allebei een goed gevoel bij en achteraf is het de juiste keuze geweest. Wij vonden de medewerkers buitengewoon empathisch. We werden echt als mens gezien en niet als nummer. Alles was bespreekbaar en er werd alle tijd voor ons genomen. Wat ik ook heel fijn vond is dat ik daar eenpersoonskamer kreeg toegewezen.”

“Opereren, gelijk!”

De dikke darm operatie werd uitgevoerd en 40 cm darm werd verwijderd. Daarna volgde de chemokuur en tijdens die kuur kreeg hij vreselijke pijn onderin de buik. “Ik werd gek van de pijn. We namen contact op met het Maasziekenhuis en mijn zoon bracht ons erheen. Na intensief onderzoek zei de arts “opereren, gelijk!” Even later werd ik naar de operatiekamer gebracht voor een tweede ingreep. Dit keer werd 80 cm van de dunne darm verwijderd. Oorzaak van de pijn bleek trombose. Het was kantje boord.”

“Toen ik wakker werd stond een verpleegkundige naast me. Ze vertelde dat de operatie goed was verlopen en was blij dat het achter de rug was. Daarna begon het herstelproces. Ik ben sinds kort pijnvrij, dat is geweldig!”

Hulde

“Voor het ziekenhuis zelf heb ik niet anders dan hulde. Ze hebben heel veel moeite gedaan om het me naar de zin te maken, ook met eten en drinken. Geen moeite was teveel. Mijn vrouw mocht altijd meekomen en overal bij zijn, zodat zij volledig op de hoogte was, gelukkig ook in coronatijd. Ik mocht de gesprekken met de oncoloog en chirurg opnemen met mijn telefoon, zodat we ze thuis terug konden luisteren. Heel fijn, want het is overweldigend wat je allemaal over je heen krijgt en veel gaat toch langs je heen, ook al ben je met z’n tweeën.”

Geraakt

“Wat ons echt enorm heeft geraakt is de betrokkenheid van een verpleegkundige. Hij ging eigenlijk net naar huis, direct na mijn eerste opname, toen hij mijn vrouw in de hal van het ziekenhuis zag zitten. Hij liep terug en schoof bij haar aan om te informeren hoe het met haar was. Dat had zo’n impact! En dat versterkt ons gevoel bij het Maasziekenhuis dat je geen nummer bent maar een mens, of het nu gaat om de casemanagers, oncoloog, chirurg, medewerkers van de infuusafdeling of verpleegkundigen. Als wij nog een keer zorg nodig hebben gaan we zeker weer naar het Maasziekenhuis!”