3. Goede resultaten behandeling draaiduizeligheid

Goede resultaten behandeling draaiduizeligheid

24-05-2018
Behandeling draaiduizeligheid door neuroloog I. Bot en fysiotherapeut Hilbrands

Veel mensen hebben er last van: draaiduizeligheid. Maasziekenhuis Pantein behandelt regelmatig mensen met deze klacht. Behandeling door de neuroloog en fysiotherapeut levert vaak binnen korte tijd goede resultaten op.

Een kwestie van kristallen

Er zijn verschillende vormen van duizeligheid. Draaiduizeligheid is een veel voorkomende vorm. De oorzaak is een stoornis van het evenwichtsorgaan in het binnenoor. Daar bevinden zich kristallen. Als deze losraken en op de verkeerde plek terechtkomen, leidt dit tot prikkeling van het evenwichtsorgaan, wat de duizeligheid veroorzaakt. ‘Mensen lopen soms al jaren rond met duizeligheidsklachten. Ze hebben er vaak last van als ze gaan liggen, als ze zich omdraaien in bed of als ze hun hoofd naar achteren bewegen, bijvoorbeeld om in een keukenkastje te kijken. Ze krijgen dan het gevoel dat alles draait. Het gevoel kan enkele minuten aanhouden, soms in combinatie met misselijkheid of braken. Draaiduizeligheid kan op alle leeftijden voorkomen, maar komt het meest voor bij ouderen vanaf ongeveer 70 jaar’, aldus Ilja Bot, neuroloog van het Maasziekenhuis.

Een eenvoudige oefening

Neuroloog Ilja Bot legt uit hoe een behandeling eruitziet: ‘Mensen komen met een verwijzing van de huisarts bij mij of een van mijn collega neurologen voor een consult. Wij zoeken dan uit in welk deel van het evenwichtsorgaan het probleem zit. Afhankelijk van de plaats voeren we een bepaalde manoeuvre uit, waardoor de kristallen weer op de juiste plek terechtkomen. Daarmee is het probleem in veel gevallen direct verholpen.’

Fysiotherapie

Voor controle, verdere behandeling en eventueel terugkerende klachten kunnen mensen terecht bij fysiotherapeut Desiree Hilbrands, die de oefening herhaalt en indien nodig ook nog thuisoefeningen voorschrijft. Ongeveer 95% van de mensen heeft na de therapie geen last meer van duizeligheid.