2. Informatie Maasziekenhuis
  4. Samenwerking Cardiologie tussen Maasziekenhuis Pantein en Radboudumc
Maasziekenhuis Pantein en Radboudumc

Samenwerking Cardiologie

Maasziekenhuis Pantein werkt nauw samen met het academisch ziekenhuis Radboudumc. Hartchirurgen van het Radboudumc in Nijmegen verrichten de hartoperaties bij patiënten van het Maasziekenhuis. In situaties waarbij sprake is van een acuut hartinfarct gaan patiënten rechtstreeks met de ambulance naar het Radboudumc of het CWZ in Nijmegen voor een acute dotter- of stentbehandeling.

De cardiologen van het Maasziekenhuis maken deel uit van het hartteam en zijn nauw betrokken bij de beslissingen voor behandeling. Zij verrichten hartkatherisaties in het Radboudumc in Nijmegen. Is er een dotterbehandeling nodig, dan wordt die gedaan door een interventiecardioloog van het Radboudumc, die de behandeling dan overneemt. Het herstel na een ingreep vindt plaats in het Maasziekenhuis. Na een dotterbehandeling komt de patiënt dezelfde dag alweer naar het Maasziekenhuis. In geval van een hartoperatie wordt de patiënt na enkele dagen overgebracht naar de afdeling Cardiologie van het Maasziekenhuis.

De Hartstichting heeft verschillende folders met informatie over hart- en vaatziekten, een gezonde leefstijl en over het omgaan met een hartaandoening. Dit is waardevolle informatie. Wij bevelen deze informatie van harte aan.