3. START-polikliniek voor te vroeg en te licht geboren baby’s

START-polikliniek voor te vroeg en te licht geboren baby’s

12-03-2015
Baby Bij Moeder Op Buik

Kinderen die te vroeg worden geboren of een laag geboortegewicht hebben, zijn tijdens het opgroeien kwetsbaar. Er bestaat bij deze kinderen een grotere kans op problemen met gezondheid, groei of ontwikkeling. Om dat zo veel mogelijk te voorkomen is Maasziekenhuis Pantein gestart met een speciale START-polikliniek.

Het doel van de START-polikliniek is te vroeg geboren kinderen en kinderen met een laag geboortegewicht zo goed mogelijk te volgen en begeleiden. Op die manier is gezondheids- en ontwikkelingsschade tijdig te voorkomen en kan ook op tijd de meest gepaste behandeling starten.

Samenwerking regio

Hierbij is er een nauwe samenwerking tussen de Jeugdgezondheidszorg, het consultatiebureau, kinderartsen en kinderverpleegkundigen in de regio. Verder zijn ook andere disciplines betrokken, zoals de kinderfysiotherapeut, logopedist en kinderpsycholoog. Het grote voordeel van deze samenwerking is dat alle expertise op één plek samenkomt en de lijnen kort zijn. Ouders hebben voortaan ook één aanspreekpunt, één locatie voor afspraken en ze krijgen eenduidige adviezen voor voeding en slapen.

Welke kinderen?

De START-polikliniek is bedoeld voor alle kinderen, die geboren zijn na een zwangerschapsduur korter dan 35 weken en waarvan de ouders woonachtig zijn in het Land van Cuijk of in Noord-Limburg (gemeenten Gennep, Bergen, Venray en Horst aan de Maas). Het zelfde geldt voor de kinderen met een erg laag geboortegewicht.

Kinderen die geboren zijn na een zwangerschapsduur korter dan 30 weken en/of een geboortegewicht hebben van minder dan duizend gram krijgen daarnaast ook in een lage frequentie nacontroles op de afdeling neonatologie van (meestal) het Radboudumc.

Waar vinden de nacontroles plaats?

Voor de kinderen die in het Land van Cuijk wonen vinden alle afspraken plaats op de polikliniek kindergeneeskunde van het Maasziekenhuis en worden dan afwisselend gezien door de jeugd- en kidnerarts. De kinderen uit Noord-Limburg hebben afwisselend controles in het Maasziekenhuis en op één van de vier consultatiebureaus dicht bij huis. Op de leeftijd van vijftien maanden worden de kinderen overgedragen aan het eigen consultatiebureau, tenzij er nog kindergeneeskundige zorg noodzakelijk blijft.

De volgende disciplines werken samen op de START-polikliniek: de jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen van het Land van Cuijk en hun Noord Limburgse collega’s uit de gemeenten Gennep, Bergen, Venray en Horst en de kinderartsen, kinderverpleegkundigen en kinderfysiotherapeuten van het Maasziekenhuis.

Vragen

Voor vragen kunnen ouders terecht bij de kinderverpleegkundigen van het Maasziekenhuis. Ze zijn per e-mail te bereiken; start@pantein.nl en streven ernaar om binnen een dag te reageren. In Noord-Limburg kunnen zij ook terecht bij hun eigen consultatiebureaus.