3. Niet meer naar de OK voor implanteren hartritmemonitor

Niet meer naar de OK voor implanteren hartritmemonitor

07-07-2021
foto looprecorder hartritmemonitor

Het onderhuids plaatsen van een hartritmemonitor kan in het Maasziekenhuis voortaan in een behandelkamer met een plaatselijke verdoving. Patiënten met een verdenking van een hartritmestoornis hoeven niet meer in een OK te worden behandeld. In de behandelkamer, een kleine OK, wordt de monitor op de borst geïmplanteerd.

Minder intensief

Met deze nieuwe methode kunnen patiënten eerder worden geholpen en is de ingreep minder intensief dan voorheen in de OK. Met de nieuwe werkwijze krijgen patiënten een afspraak op de poli en voeren we de behandeling in plusminus een half uur uit. Nadat de looprecorder is geplaatst, kan de patiënt direct weer naar huis. Bovendien zijn de monitors tegenwoordig veel kleiner en makkelijker plaatsbaar. De nieuwe monitors zijn te vergelijken met het formaat van een dikke paperclip, voorheen leken ze op een usb-stick. Kortom, een mooie verbetering van de zorg.

Beter beeld stoornissen

Met een looprecorder volgt de cardioloog op afstand voor een langere periode het hartritme van patiënten. De stoornissen worden in het ziekenhuis met een computer uitgelezen waardoor duidelijker wordt wanneer ritmestoornissen zich voordoen. Daardoor kan de cardioloog de behandeling zo gericht mogelijk en dus beter inzetten.