3. Innovatie bij het lokaliseren van borstkankertumor

Innovatie bij het lokaliseren van borstkankertumor

05-11-2020
Profielfoto Janneke Berlage

Maasziekenhuis Pantein is een van de eerste ziekenhuizen die start met een innovatieve technologie bij het lokaliseren van een borstkankertumor: pintuition-marker-techniek. Deze techniek is patiëntvriendelijker, preciezer en effectiever.

Magnetisch zaadje lokaliseert de tumor

Voor patiënten met borstkanker die een borstsparende operatie ondergaan is het belangrijk om de tumor zo goed mogelijk te lokaliseren. Met de nieuwe pintuition-marker-techniek wordt gebruik gemaakt van een magnetisch zaadje. Dit zaadje kan ruim vóór de operatie heel precies door de radioloog in de tumor worden geplaatst zonder dat de patiënt daar last van heeft. De patiënt komt met het geïmplanteerde magnetische zaadje op de dag van de operatie naar het ziekenhuis en kan vervolgens direct geopereerd worden. Dit geeft de patiënt op de operatiedag minder stress en minder kans op complicaties.

Verlost van nadelen

Bij de oude methode brengt de radioloog bij de patiënt een ankerdraad in de borst. Dit gebeurt op de dag van de operatie. Dit kan voor patiënten oncomfortabel en/of pijnlijk zijn. Bovendien bestaat bij deze methode altijd de kans dat de draad verschuift waardoor de operatie niet goed uitgevoerd kan worden. Met de nieuwe methode bij het Maasziekenhuis zijn deze nadelen verleden tijd.

Op de millimeter nauwkeurig

Met de innovatieve pintuition-marker-techniek weet de chirurg tot op de millimeter nauwkeurig waar de marker zich in de borst bevindt en kan hierdoor preciezer en effectiever opereren. “Pintuition is gemakkelijk te gebruiken en een echte verbetering voor de patiënt”, aldus Janneke Berlage, oncologisch chirurg. De nieuwe techniek is bedacht en ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Sirius Medical, gevestigd op de High Tech Campus in Eindhoven. Het Maasziekenhuis is er trots op om deze vernieuwende methode als een van de eerste ziekenhuizen te gebruiken.

FOTO: * Oncologisch chirurg Janneke Berlage