3. Coloscopiecentrum Maasziekenhuis opnieuw ‘excellent’

Coloscopiecentrum Maasziekenhuis opnieuw ‘excellent’

13-01-2017
Maasziekenhuis Pantein Hal

Het coloscopiecentrum van het Maasziekenhuis - onderdeel van het landelijk preventief darmonderzoek - is ook bij de derde audit sinds de start in 2013 benoemd tot ‘excellent onderzoekscentrum’.

Vijfhonderd onderzoeken

In 2016 hebben in Nederland ruim één miljoen mensen aan dit preventief onderzoek deelgenomen. Voor de regio rond het Maasziekenhuis ging het om plusminus vijfduizend mensen. Daarvan zijn er vijfhonderd opgeroepen voor een daadwerkelijk darmonderzoek (scopie). Alle mannen en vrouwen tussen de 55 en 75 jaar worden gefaseerd opgeroepen voor het bevolkingsonderzoek darmkanker. Bij het onderzoek wordt gekeken of er in de ingeleverde ontlasting bloedsporen zitten, wat kan duiden op de aanwezigheid van darmkanker. Omdat dit niet altijd met het blote oog zichtbaar is, wordt de ontlasting in het laboratorium onderzocht.

Hoe eerder, hoe beter

Maag- Darm- Leverarts L. Epping van het Maasziekenhuis noemt dit onderzoek heel belangrijk. Hij is dan ook blij dat veel inwoners van de regio gebruik maken van deze mogelijkheid tot vroegtijdige opsporing. “Dankzij het bevolkingsonderzoek kan darmkanker eerder worden opgespoord en behandeld. Hoe eerder we er bij zijn, hoe groter de kans op genezing.”

Goede kans op genezing

Darmkanker wordt ook wel een sluipmoordenaar genoemd. Het duurt lang voordat de ziekte zich ontwikkelt en klachten geeft. Mensen gaan daardoor vaak pas laat met klachten naar een arts. Dankzij het landelijk bevolkingsonderzoek werd het afgelopen jaar in het Maasziekenhuis bij tien procent van de vijfhonderd onderzochte mensen darmkanker opgespoord. Epping: “Mede door dit bevolkingsonderzoek ontdekken we darmkanker vrijwel altijd in een vroeg stadium, waardoor er een goede kans op genezing is. Bij vroege ontdekking is de behandeling ook minder zwaar. Bij ruim 38 procent van de mensen worden vergevorderde poliepen verwijderd omdat deze namelijk kunnen uitgroeien tot darmkanker. Door ze te verwijderen wordt darmkanker voorkomen.”