3. ACNES-poli voor onverklaarbare buikpijn

ACNES-poli voor onverklaarbare buikpijn

03-09-2016
Acnes buikpijn

Het Maasziekenhuis heeft een polikliniek voor mensen met hevige, onverklaarbare buikpijn. Deze vorm van buikpijn ontstaat vaak door beknelde uiteinden van gevoelszenuwen in de buikwand. Dit heet ACNES (Anterior Cutaneous Nerve Entrapment Syndrome).

Opening van de poli in het Maasziekenhuis volgt op het wetenschappelijk onderzoek dat is verricht door o.a. chirurg Oliver Boelens van het Maasziekenhuis. Inmiddels is hij hierop gepromoveerd.

Veel mensen met onverklaarbare, hevige buikpuinen kunnen hier vaak met injecties of een simpele operatieve ingreep vanaf worden geholpen. Zij kunnen daarvoor terecht bij de volgende chirurgen van de ACNES-poli.

Snel aan de beurt

Patiënten met ACNES worden bij het Maasziekenhuis zo snel mogelijk geholpen, binnen enkele weken. De huisarts bepaalt samen met de patiënt of deze in aanmerking komt voor verwijzing naar het spreekuur op donderdagmorgen van de nieuwe ACNES-poli.

Oorzaak

De oorzaak van de chronische, hevige buikpijn komt voort uit beknelde uiteinden van gevoelszenuwen in de buikwand. Deze worden bij een operatie losgemaakt. Twee op de drie patiënten met ACNES hebben blijvend baat bij deze ingreep.